1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
  • Konsultacijos
  • Patirtis
  • Sveikata

Aktualu

  • LIGONIŲ KASOS RAGINA KUO ANKSČIAU PATIKRINTI VAIKŲ SVEIKATĄ

    Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) ragina tėvus per vasarą pasirūpinti vaikų sveikatos pažymėjimais. Specialistai pataria neatidėlioti profilaktinio apsilankymo pas savo šeimos gydytoją bei odontologą, nes vasara yra puikus metas sveikatos patikrai, kad atėjus rudeniui nereikėtų jaudintis dėl ilgų eilių gydymo įstaigose.

     

    Profilaktiškai tikrintis sveikatą pas savo šeimos gydytoją bei gydytoją odontologą kasmet privaloma visiems vaikams iki 18 metų. Už šią patikrą mokėti nereikia, nes vaikai yra draudžiami valstybės, o jiems suteiktos paslaugos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis. Nemokamos paslaugos teikiamos įstaigose, kurios yra sudariusios sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis.

     

    Kasmetiniai stebėjimai parodo, kad dažnai apsilankymas pas gydytojus atidėliojamas iki rudens, o tuomet tėvams ir vaikams tenka gaišti laiką laukiant ilgose eilėse.

     

    „Vaikų kasmetinis profilaktinis sveikatos patikrinimas nėra tiesiog formalumas, o gana išsamus vaiko sveikatos būklės įvertinimas, galintis užkirsti ir rimtesnių ligų atsiradimą. Gydytojo rekomendacijos taip yra labai svarbi informacija ugdymo įstaigai apie vaiko sveikatą. Todėl raginame tėvus būti atsakingais ir iš anksto užsirašyti pas šeimos gydytoją ir odontologą, kad vėliau nereikėtų piktintis jų užimtumu", – sako VLK Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Oksana Burokienė.

     

    Šeimos gydytojas patikrina vaiko regėjimą, klausą, pamatuoja kraujo spaudimą, pasveria, išmatuoja ūgį, įvertina emocinę bei socialinę raidą, taip pat kraujotakos, kvėpavimo, virškinimo, stuburo ir kitų organų bei jų sistemų būklę. Esant reikalui, šeimos gydytojas gali nukreipti vaiką išsamesniam ištyrimui pas gydytoją specialistą. Be to į sveikatos pažymėjimą įrašomos rekomendacijos, kurios teikiamos dėl vaiko galimybių dalyvauti ugdymo veikloje bei kokių pirmos pagalbos priemonių reikėtų imtis, jeigu vaikui prireiktų skubios pagalbos.

     

    Be šeimos gydytojo patikros, vaikas privalo apsilankyti ir pas gydytoją odontologą, kuris patikrina vaikų dantų ir žandikaulio būklę, o jeigu būtina – paskiria ir gydymą. Esant poreikiui, vaikams nuo 6 iki 14 metų nuolatiniai krūminiai dantys gali būti padengti specialia apsauga nuo dantų ėduonies – silantais. Ši paslauga taip pat yra nemokama ir kompensuojama iš PSDF lėšų.

     

    „Svarbiausia, ką tėvai turi žinoti – iš anksto užsiregistruoti pas specialistus ir laiku pas juos atvykti. Taip pat vaikus iki 16 metų turi lydėti vienas iš tėvų arba globėjų, antraip gydytojas negalės patikrinti vaiko sveikatos būklės, nes nebus raštiško tėvų arba globėjų sutikimo", – sako O. Burokienė.

     

    VLK primena, kad nuo praėjusių metų vaiko sveikatos duomenys tvarkomi ir registruojami elektroniniu būdu, o visa informacija siunčiama į Vaikų sveikatos stebėsenos informacinę sistemą.  

    Sveikatos pažymėjimas galioja vienerius metus nuo jo išrašymo datos.

    VLK inf.

  • AŠARĖNOS TVENKINIO PELĖDNAGIUOSE MAUDYKLOS VANDENS KOKYBĖ GERA

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras  informuoja, kad liepos 1 d. Ašarėnos tvenkinio Pelėdnagiuose maudyklos vandens tyrimų rezultatai atitiko Lietuvos higienos normos HN 92:2018 “Paplūdimiai ir jų maudyklų vandens kokybė” reikalavimus.

    Rekomenduojame gyventojams maudytis tiktai gerai žinomuose vandens telkiniuose, kur vandens kokybė yra gera ir nuolat tiriama. Tokiu būdu sumažės rizika susirgti žarnyno infekcijomis bei odos alerginėmis ligomis. Poilsiautojai prie vandens taip pat turėtų laikytis asmens higienos reikalavimų ir elgesio kultūros. Gyventojus kviečiame sekti skelbiamą informaciją apie vandens kokybę rajoninėje spaudoje ir Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro tinklapyje www.kedainiubiuras.lt ir facebook paskyroje.

     

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro

    visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stebėseną

    Daiva Mickevičienė

     

  • PAGALBA METANTIEMS RŪKYTI

    Mesti-rukyti A3 1

  • KVIEČIAME DALYVAUTI

    KRAUJO NUOTRAUKA

    Nacionalinis kraujo centras minėdami Pasaulinę kraujo donorų dieną vykdo „Neatlygintinos kraujo donorystės turą per Lietuvą 2019“, o liepos 3-iąją aplankė ir Kėdainių miestą. Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras dėkoja Nacionaliniam kraujo centrui už padėką bei džiaugiasi abipusiu bendradarbiavimu.

    Daugiau informacijos apie kraujo donorystes Lietuvoje bei Kėdainiuose galite rasti https://www.facebook.com/kraujodonoryste/ arba http://v2.kraujodonoryste.lt/

     

  • LIETUVOJE SUKURTA PROGRAMĖLĖ, KURI PADĖS SUVALDYTI NERIMĄ

    Lietuviai linkę nerimą gydyti ne psichologinėmis priemonėmis, o vaistais. „Baltic Statistics on Medicines” duomenimis, lyginant su Latvija bei Estija lietuviai raminamųjų vaistų, benzodiazepinų (BZD), vidutiniškai suvartoja tris kartus daugiau. Bet vaistai nėra vienintelis sprendimo būdas kovoti su nerimo sutrikimais ir panikos atakomis, psichologės Darja Norbutė ir Ieva Žvinienė pasiūlė  tvarkytis su nerimo sutrikimais pasitelkiant mobiliąją programėlę.

     

    Penktadienį pristatyta pirmoji Lietuvoje nemokama interaktyvi programėlė, skirta žmonėms, patiriantiems panikos atakas. Ji sukurta profesionalių psichologų ir remiasi mokslininkų ir praktikų sukauptomis žiniomis apie panikos atakas.

     

    Nustatyta, jog nemokamos, mažos duomenų apimties IT pagalba teikiamos intervencijos padeda pasiekti platesnį visuomenės ratą bei leidžia prieiti prie tų asmenų, kurie vengia kreiptis į specialistus. Tai itin aktualu nerimo bei nerimo sutrikimų atveju, nes vidutiniškai tik ketvirtadalis turinčiųjų nerimo sutrikimų kada nors kreipėsi pagalbos dėl savo psichikos problemų.

     

    „Psichologijoje žinomus būdus mažinti nerimą ir kaip elgtis panikos atakos metu ir sudėjome į programėlę „Ramu“. Siekėme sukurti alternatyvią vaistams priemonę, paremtą psichologiniais metodais, kuri padėtų panikos atakų ar stipraus nerimo metu. Telefonas yra tai, ką beveik kiekvienas kasdien turime šalia savęs, tad norėjome pasiūlyti kilus panikos atakai griebtis ne vaistų, o telefono, mūsų programėlė – tai lyg mobili vaisto alternatyva, kuri visada su tavimi“, – teigia Darja.

     

    Ieva pastebi, kad psichologinė ir psichoterapinė pagalba nerimo sutrikimų atveju yra efektyvi, tačiau ypač Lietuvos regionuose dėl specialistų trūkumo bei požiūrio į juos, ji ne visada yra prieinama gyventojams. Kūrėjos norėjo  suteikti daugiau psichologinės pagalbos galimybių žmonėms, kurie dėl įvairių priežasčių vengia ar negali kreiptis į psichologus/-es ir psichoterapeutus/-es.

     

    „Programėlės tikslas greičiau ir efektyviau sustabdyti sunkių emocijų antplūdį, mokytis naujų nusiraminimo bei atsipalaidavimo įgūdžių, įsigilinti ir analizuoti savo asmeninį panikos patyrimą, bet taip pat geriau suprasti, kaip susiformuoja panikos ataka ir pasitikrinti, ar žinios apie nerimą yra moksliškai pagrįstos“, - pasakoja Ieva.

     

    Programėlę jau nuo penktadienio galima atsisiųsti „Apple store“ ir Google play“ platformose. Programėlės kūrimą finansavo Valstybinis visuomenės sveikatos stiprinimo fondas.

     

    VšĮ “Nerimo klinika” - tai jauna organizacija, kurią sudaro įvairių sričių psichikos sveikatos specialistai. Organizacija užsiima šviečiamąja veikla, kurios tikslas – padrąsinti visuomenę kalbėti apie patiriamą nerimą, išmokyti atpažinti ir įsivardinti galimus nerimo simptomus bei pasiūlyti efektyvias tvarkymosi su nerimu strategijas.

     

    Daugiau informacijos: info@nerimoklinika.lt

AR ŽINOME APIE RIEBALUS TIEK, KIEK REIKĖTŲ?

Atnaujinta Pirmadienis, 27 Vasaris 2012 15:46

Spausdinti
alt

Mityba yra sveikatos pagrindas. Žmogus su maistu turi gauti įvairių organizmui reikalingų medžiagų: baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų. Daugelis iš mitybos raciono bando išbraukti riebalus. Reikėtų nepamiršti, kad riebalai yra svarbus energijos šaltinis. Jų energetinė vertė yra didžiausia, palyginti su kitomis maisto medžiagomis. Daugybe mokslinių tyrimų įrodyta, kad iš maisto pašalinus riebalus arba gaunant jų per mažai, sutrumpėja žmogaus gyvenimas, sulėtėja augimas, organizmo atsparumas nepalankiems veiksniams ir ligoms. Iš riebalų sintetinama dauguma audinių hormonų, kurie reguliuoja įvairiausias organizmo funkcijas nuo uždegiminių reakcijų iki padidėjusio kraujospūdžio ir imuninės sistemos.  60 proc. smegenų sudaro riebalai. Riebalai yra „statybinė medžiaga‘, kurios žmogaus organizmui reikia visą gyvenimą. Naujoms neuronų jungtims susidaryti yra būtina tam tikra riebioji rūgštis – DHR (dekozaheksaeno rūgštis), kuri padidina smegenų ląstelių membranų laidumą ir pagreitina informacijos perdavimą. DHR kiekį organizme stipriai mažina alkoholis, jos kiekis sumažėja sergant depresija. DHR trūkumas sukelia Alzheimerio ligą. Todėl žmogaus organizmas turi gauti papildomą kiekį DHR su maistu. Reikia pakankamai vartoti žuvų taukų, kurių sudėtyje yra šios rūgšties. Ypač didelė  DHR koncentracija yra šaltųjų vandenų žuvyse ( silkėse, skumbrėse, lašišose) ir jūros dumbliuose.

 Su riebalais žmogus gauna polinesočiųjų riebalų rūgščių, kurių organizme nesigamina, taip pat riebaluose tirpstančių vitaminų.

 Sočiųjų gyvulinės kilmės riebalų poveikis žmogaus organizmui

Gaila, kad dėl pastaraisiais dešimtmečiais vykstančios gyvulininkystės plėtros sotieji gyvulinės kilmės riebalai užima vis svarbesnę vietą žmogaus mityboje. Iš visų riebalų, kuriuos per dieną suvartoja žmogus, apie 60 proc. sudaro gyvulinės kilmės sotieji riebalai, jų gauname su kiauliena, riebiomis dešromis, sviestu ir riebiais pieno produktais.

Pavalgius riebaus maisto, riebalų perteklius kraujyje išlieka keletą valandų, dėl to kraujagyslės yra nuolat perpildytos jomis plukdomų riebalų.

10g riebalų, gautų su riebiu sūriu ar dešra turi beveik dukart daugiau kalorijų negu 100g angliavandenių, gautų su bulvėmis, duona ar vaisiais; Kasdien gaunant 10 – 200 kalorijų per daug, per metus kūno masė padidėja 1-2 kg. Mėsoje yra labai svarbių mitybinių elementų: baltymų, vitamino B12. Deja, mėsoje vis daugėja riebalų. Akmens amžiaus žmonių sumedžiotų gyvūnų mėsoje buvo 3 proc. riebalų, šiais laikais nejudraus, tvarte laikomo gyvulio mėsoje yra net 20-25 proc. riebalų. Tvarte auginamo galvijo mėsoje sočiųjų riebalų yra dukart daugiau, o nesočiųjų – net šešis kartus mažiau negu lau                                                                                              kinio žolėdžio mėsoje. Mėsos  visiškai atsisakyti nereikia, tik reikia ją vartoti saikingai 2- 3 kartus per savaitę, bet jokiu būdu ne kiekvieną dieną ir dar po du tris kartus Patartina raudoną mėsą keisti į baltą (vištiena, triušiena, kalakutiena).

Transformuoti riebalai, jų poveikis sveikatai

Reikėtų įsidėmėti transformuotų riebalų poveikį sveikatai. Augaliniai riebalai sukietėja keletą valandų kaitinant 150 – 240 laipsnių Celsijaus temperatūroje. Šio proceso metu susidaro naujos organizmui visiškai nepriimtinos riebalų molekulės, vadinamos transformuoti riebalai. Tokie riebalai ilgai nesensta, todėl jų dedama į įvairiausius gaminius: įvairius kepinius, tepamus kremus, gruzdintus patiekalus. Nustatyta, kad padidinus transformuotų riebalų vartojimą 2 proc., miokardo infarkto rizika padidėja 29 proc.

Omega -3 ir omega -6 riebiųjų rūgščių reikšmė

Gyvybei palaikyti būtinos 47 medžiagos: vitaminai, mineralai, mikroelementai, aminorūgštys ir dviejų rūšių riebalai. Omega – 3 ir omega – 6 riebiosios rūgštys yra gyvybiškai būtinos mūsų organizmui, šios rūgštys vadinamos nepakeičiamomis, organizmas pats jų nesintetina, todėl žmogus šių medžiagų turi gauti su maistu. . Omega – 3 ir omega – 6 riebiosios rūgštys sintetinamos tik augaluose: jų yra riešutuose, sėklose, javuose ir žaliose lapinėse daržovėse. Abiejų rūšių riebiosios rūgštys yra tarpusavyje konkuruojančios varžovės, dėl to yra labai svarbu su maistu gauti reikalingą abiejų riebiųjų rūgščių kiekį ir palaikyti tinkamiausią jų santykį. Šiais laikais omega-6 ir omega-3 riebiųjų rūgščių pusiausvyra žmogaus organizme yra sutrikusi ( suvartojama omega-6 ir omega -3 santykiu 20 :1), yra per mažai vartojama omega -3 riebiųjų rūgščių. Iš margarino, saulėgrąžų, sojų aliejaus bei kepiniuose esančio augalinio aliejaus omega-6 rūgščių gaunama 20 kartų daugiau nei omega-3, kurių yra žuvyse, žaliose lapinėse daržovėse ir riešutuose.

Rekomenduojama, kad abiejų riebiųjų rūgščių santykis turėtų būti bent 5:1; Tai reiškia, kad rekomenduojama vartoti mažiau augalinių aliejų, kuriuose gausu omega -6 riebiųjų rūgščių, be to reikėtų valgyti daugiau riešutų ir sėmenų. Patariama vartoti sėmenų, rapsų, alyvuogių aliejų, nes juose yra daug vertingų omega-3 riebiųjų rūgščių. Riebiose jūros žuvyse, graikiniuose riešutuose, rapsų, sėmenų aliejuje yra omega-3 riebiųjų rūgščių, todėl šių produktų reikėtų vartoti daug daugiau nei margarino ar saulėgrąžų aliejaus, kuriame yra omega-6 riebiųjų rūgščių. Kuo nepalankesnis omega -6 ir omega -3 santykis tuo didesnė miokardo infarkto tikimybė.

Kodėl alyvuogių aliejus toks svarbus žmogaus organizmui?

Patariama naudoti nerafinuotą, šalto spaudimo alyvuogių aliejų, nes jame yra daug įvairių augalinių medžiagų. Iš riebių alyvmedžio vaisių aliejų galima išspausti beveik „šaltai“. Šiam procesui nereikia cheminių tirpiklių, šiek tiek šilumos išsiskiria tik spaudimo proceso metu. Alyvuogių aliejus turi antioksidacinį poveikį.

Norint išgauti aliejų iš kitokių sėklų, pvz., saulėgrąžų, reikia didesnės spaudimo jėgos ir cheminių tirpiklių. Spaudimo proceso metu išsiskiria šiluma, nuo kurios suyra kai kurios aliejuje esančios augalinės medžiagos, be to, oksiduojasi ir apkarsta nesočiosios riebiosios rūgštys. Išspaustą aliejų tenka rafinuoti, tai yra pašalinti apkartusius riebalus ir kitas prastą skonį suteikiančias medžiagas.

Riešutų vertė

Rekomenduočiau daugiau valgyti riešutų. Riešutuose daugiausiai iš visų produktų yra mononesočiųjų riebiųjų rūgščių, gausu vitamino E ir kitų augalinių medžiagų, kurios nesočiuose riebaluose saugo nuo oksidacijos. Todėl užkandžiam reikėtų rekomenduoti valgyti ne maisto produktus, kuriuose gausu angliavandenių nes cukraus koncentracija kraujyje didėja nuo greitai skaidomų angliavandenių, kurių gausu baltoje duonoje, įvairiuose užkandžiuose. Šie angliavandeniai labai greitai patenka į kraują, o iš ten insulinas juos gabena į ląsteles, be to, angliavandenių perteklius virsta riebalais ir kaupiasi organizme. Geriausias užkandis – riešutai.

Riešutuose esantys fitosterinai, fenoliai, vitaminas E, selenas, cinkas, varis, folio rūgštis, B grupės vitaminai, baltymas argininas, mono ir polinesočiosios riebiosios rūgštys pasižymi ypač teigiamu poveikiu širdies ir kraujagyslių sistemos būklei, šį teiginį patvirtina daugelis mokslinių tyrimų rezultatų. Riešutai turi būti kokybiški. Geriausiai pirkti neišlukštentus riešutus. Išlukštenti riešutai turi būti laikomi sandariai šaldytuve, nes polinesočiosios riebiosios rūgštys labai greitai oksiduojasi veikiamos šviesos ir šilumos. Riešutų galiojimo laikas yra 12 mėnesių. Susmulkintus riešutus būtina suvartoti iš karto. Riešutai neturi būti kartūs. Jei jie apkarto, vadinasi, oksidavosi riešutuose esantys riebalai. Apkartusius riebalus vartoti maistui yra nesveika.

Įdomiausia tai, jog žmonės stengiasi vartoti kuo mažiau riebalų, tačiau vis tiek tunka ir vis dažniau suserga įvairiomis ligomis, kurios atsiranda dėl žalingo riebalų poveikio. Tačiau svarbiausia to priežastis yra ne suvartojamų riebalų kiekis, bet riebalų rūšių pasirinkimas. Visuomenėje augaliniai riebalai dažnai vadinami "geraisiais", o gyvūniniai "blogaisiais". Nesupraskime neteisingai, nes „blogų“ riebalų vardu vadinami riebalai tampa blogais tik tuo atveju, kai jų suvartojamas netinkamas kiekis, priešingu atveju, jie yra neatsiejami nuo darnios organizmo veiklos, stiprios sveikatos ir geros savijautos.

 

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė Aida Butkienė

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Budrio g. 7, Kėdainių m., Kėdainių miesto sen., Kėdainių r. sav., LT-57164
Savivaldybės biudžetinė įstaiga. Įmonės kodas: 300630016
Tel./Faks.: (8 347) 57 186, el.p.:kedainiai.biuras@yahoo.com

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre.

2008-2014 m.