1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
  • Konsultacijos
  • Patirtis
  • Sveikata

Aktualu

  • Tymai: kodėl svarbu pasiskiepyti?

    Šių metų pirmąjį pusmetį paaiškėjo tymų protrūkio Lietuvoje rezultatai. Ligonių kasų informacinės sistemos „Sveidra“ duomenimis, minėtu laikotarpiu tymais sirgo net 552 pacientai, prisirašę Kauno ir Marijampolės apskričių gydymo įstaigose. Jiems buvo teikiamos ambulatorinės ir stacionarinės gydymo paslaugos. Pernai šis skaičius buvo kur kas mažesnis – tymais sirgo vos penki asmenys (iš jų vienas gydytas stacionare).

    Tymai – užkrečiama pavojinga liga

    Pasak Kauno teritorinės ligonių kasos (TLK) Kontrolės skyriaus vedėjos Nijolės Bijanskienės, tymai – ūmi, užkrečiama virusinė infekcija, plintanti oro lašeliniu būdu, kuri pasireiškia karščiavimu, bėrimu, kvėpavimo takų bei akių junginės uždegimu. Tymų sukėlėjo virusas plinta oro srautais pastatų viduje: koridoriais, laiptinėmis, ventiliacijos kanalais, instaliacijų šachtomis, taip pat kvėpavimo takų sekretais, per suterštas rankas ar daiktus.

    Tymų infekcijos šaltinis – sergantis žmogus, kuris neretai suserga ir plaučių uždegimu, gerklų pakenkimu (krupu), rečiau – smegenų uždegimu (encefalitu). Dažniausios tymų komplikacijos – vidurinės ausies, plaučių, smegenų (encefalitas) uždegimas, laringitas, viduriavimas.

    „Tymai – tik skiepais valdoma infekcija, – pabrėžia N. Bijanskienė.– Tymų vakcina pasaulyje skiepijama daugiau nei 40 metų. Ja skiepijami antraisiais gyvenimo metais, o ilgalaikio imuniteto susidarymui būtina įskiepyti du kartus. Lietuvoje vaikai pagal vaikų skiepų kalendorių skiepijami 15 mėnesių ir 6–7 metų amžiaus. Skiepijama kombinuota tymų, epideminio parotito ir raudonukės (MMR) vakcina, kurią kompensuoja ligonių kasos“.

    Verta atkreipti dėmesį tai, kad žmonės, turėję kontaktą su sergančiuoju tymais, taip pat gali pasiskiepyti ligonių kasų kompensuojama MMR vakcina. Tam tereikia kreiptis į savo šeimos gydytoją. Po kontakto su sergančiuoju tymais, rekomenduojama pasiskiepyti per 72 val. Nesuspėjus pasiskiepyti per nurodytą laikotarpį, būtina išlaukti visą inkubacinį laikotarpį (21 dieną) ir jei nesusergama – pasiskiepyti.

  • RAJONO MAUDYKLŲ VANDENS KOKYBĖ

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras praneša, kad Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos duomenimis Kėdainiuose Nevėžio upėje ties Tilto g., Nevėžio upėje ties Skongalio g. ir Bartkūniškio karjere nustatytas žarninių enterokokų kiekis viršijo leistinas higienos normas.

    Informaciją apie atliktus pakartotinius vandens tyrimus rasite spaudoje bei Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro Facebook paskyroje ir elektroniniame puslapyje kedainiubiuras.lt

     

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stebėseną, Daiva Mickevičienė

  • RAJONO MAUDYKLŲ VANDENS KOKYBĖ

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras praneša, kad Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos duomenimis Kėdainiuose Nevėžio upėje ties Tilto g., Nevėžio upėje ties Skongalio g. ir Bartkūniškio karjere nustatytas žarninių enterokokų kiekis viršijo leistinas normas, o per didelis salmonelių skaičius nustatytas Nevėžio upėje ties Tilto g.

    Visų kitų maudyklų vandens kokybė ir paplūdimių smėlio kokybė atitinka HN 92:2018 „Paplūdimiai ir jų maudyklų vandens kokybė“ reikalavimus ir juose maudytis yra saugu.

    Pakartotiniai vandens tyrimai bus atlikti šią savaitę.

    Informaciją sekite Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro Facebook paskyroje ir elektroniniame puslapyje kedainiai.biuras@yahoo.com

     

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Julija Kleivaitė

  • RAJONO MAUDYKLŲ VANDUO ŠVARUS

    Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras  informuoja, kad stebimų Ašarėnos tvenkinio Pelėdnagiuose, Dotnuvėlės upės tvenkinio Akademijoje, Babėnų karjero Kėdainiuose, Nevėžio upės ties Justinavos sodais, Vilainių kaimu, Tilto ir Skongalio gatvėmis, Gudžiūnų tvenkinio Gudžiūnuose, Krakių tvenkinio Krakėse, Šušvės upės Pašušvyje, Piliakalnio karjero Liolių kaime, Nevėžio upės ties Pašilių sodais, Bartkūniškio tvenkinio Bartkūniškyje, Šušvės upės Josvainiuose, Juodkiškio tvenkinio, Bublių tvenkinio ties Aristavos kaimu maudyklose vandens tyrimų rezultatai atitiko Lietuvos higienos normos HN 92:2018 “Paplūdimiai ir jų maudyklų vandens kokybė” reikalavimus.

  • LIGONIŲ KASOS RAGINA KUO ANKSČIAU PATIKRINTI VAIKŲ SVEIKATĄ

    Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) ragina tėvus per vasarą pasirūpinti vaikų sveikatos pažymėjimais. Specialistai pataria neatidėlioti profilaktinio apsilankymo pas savo šeimos gydytoją bei odontologą, nes vasara yra puikus metas sveikatos patikrai, kad atėjus rudeniui nereikėtų jaudintis dėl ilgų eilių gydymo įstaigose.

     

    Profilaktiškai tikrintis sveikatą pas savo šeimos gydytoją bei gydytoją odontologą kasmet privaloma visiems vaikams iki 18 metų. Už šią patikrą mokėti nereikia, nes vaikai yra draudžiami valstybės, o jiems suteiktos paslaugos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis. Nemokamos paslaugos teikiamos įstaigose, kurios yra sudariusios sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis.

     

    Kasmetiniai stebėjimai parodo, kad dažnai apsilankymas pas gydytojus atidėliojamas iki rudens, o tuomet tėvams ir vaikams tenka gaišti laiką laukiant ilgose eilėse.

     

    „Vaikų kasmetinis profilaktinis sveikatos patikrinimas nėra tiesiog formalumas, o gana išsamus vaiko sveikatos būklės įvertinimas, galintis užkirsti ir rimtesnių ligų atsiradimą. Gydytojo rekomendacijos taip yra labai svarbi informacija ugdymo įstaigai apie vaiko sveikatą. Todėl raginame tėvus būti atsakingais ir iš anksto užsirašyti pas šeimos gydytoją ir odontologą, kad vėliau nereikėtų piktintis jų užimtumu", – sako VLK Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Oksana Burokienė.

     

    Šeimos gydytojas patikrina vaiko regėjimą, klausą, pamatuoja kraujo spaudimą, pasveria, išmatuoja ūgį, įvertina emocinę bei socialinę raidą, taip pat kraujotakos, kvėpavimo, virškinimo, stuburo ir kitų organų bei jų sistemų būklę. Esant reikalui, šeimos gydytojas gali nukreipti vaiką išsamesniam ištyrimui pas gydytoją specialistą. Be to į sveikatos pažymėjimą įrašomos rekomendacijos, kurios teikiamos dėl vaiko galimybių dalyvauti ugdymo veikloje bei kokių pirmos pagalbos priemonių reikėtų imtis, jeigu vaikui prireiktų skubios pagalbos.

     

    Be šeimos gydytojo patikros, vaikas privalo apsilankyti ir pas gydytoją odontologą, kuris patikrina vaikų dantų ir žandikaulio būklę, o jeigu būtina – paskiria ir gydymą. Esant poreikiui, vaikams nuo 6 iki 14 metų nuolatiniai krūminiai dantys gali būti padengti specialia apsauga nuo dantų ėduonies – silantais. Ši paslauga taip pat yra nemokama ir kompensuojama iš PSDF lėšų.

     

    „Svarbiausia, ką tėvai turi žinoti – iš anksto užsiregistruoti pas specialistus ir laiku pas juos atvykti. Taip pat vaikus iki 16 metų turi lydėti vienas iš tėvų arba globėjų, antraip gydytojas negalės patikrinti vaiko sveikatos būklės, nes nebus raštiško tėvų arba globėjų sutikimo", – sako O. Burokienė.

     

    VLK primena, kad nuo praėjusių metų vaiko sveikatos duomenys tvarkomi ir registruojami elektroniniu būdu, o visa informacija siunčiama į Vaikų sveikatos stebėsenos informacinę sistemą.  

    Sveikatos pažymėjimas galioja vienerius metus nuo jo išrašymo datos.

    VLK inf.

AR ŽINOME APIE RIEBALUS TIEK, KIEK REIKĖTŲ?

Atnaujinta Pirmadienis, 27 Vasaris 2012 15:46

Spausdinti
alt

Mityba yra sveikatos pagrindas. Žmogus su maistu turi gauti įvairių organizmui reikalingų medžiagų: baltymų, riebalų, angliavandenių, mineralinių medžiagų, vitaminų. Daugelis iš mitybos raciono bando išbraukti riebalus. Reikėtų nepamiršti, kad riebalai yra svarbus energijos šaltinis. Jų energetinė vertė yra didžiausia, palyginti su kitomis maisto medžiagomis. Daugybe mokslinių tyrimų įrodyta, kad iš maisto pašalinus riebalus arba gaunant jų per mažai, sutrumpėja žmogaus gyvenimas, sulėtėja augimas, organizmo atsparumas nepalankiems veiksniams ir ligoms. Iš riebalų sintetinama dauguma audinių hormonų, kurie reguliuoja įvairiausias organizmo funkcijas nuo uždegiminių reakcijų iki padidėjusio kraujospūdžio ir imuninės sistemos.  60 proc. smegenų sudaro riebalai. Riebalai yra „statybinė medžiaga‘, kurios žmogaus organizmui reikia visą gyvenimą. Naujoms neuronų jungtims susidaryti yra būtina tam tikra riebioji rūgštis – DHR (dekozaheksaeno rūgštis), kuri padidina smegenų ląstelių membranų laidumą ir pagreitina informacijos perdavimą. DHR kiekį organizme stipriai mažina alkoholis, jos kiekis sumažėja sergant depresija. DHR trūkumas sukelia Alzheimerio ligą. Todėl žmogaus organizmas turi gauti papildomą kiekį DHR su maistu. Reikia pakankamai vartoti žuvų taukų, kurių sudėtyje yra šios rūgšties. Ypač didelė  DHR koncentracija yra šaltųjų vandenų žuvyse ( silkėse, skumbrėse, lašišose) ir jūros dumbliuose.

 Su riebalais žmogus gauna polinesočiųjų riebalų rūgščių, kurių organizme nesigamina, taip pat riebaluose tirpstančių vitaminų.

 Sočiųjų gyvulinės kilmės riebalų poveikis žmogaus organizmui

Gaila, kad dėl pastaraisiais dešimtmečiais vykstančios gyvulininkystės plėtros sotieji gyvulinės kilmės riebalai užima vis svarbesnę vietą žmogaus mityboje. Iš visų riebalų, kuriuos per dieną suvartoja žmogus, apie 60 proc. sudaro gyvulinės kilmės sotieji riebalai, jų gauname su kiauliena, riebiomis dešromis, sviestu ir riebiais pieno produktais.

Pavalgius riebaus maisto, riebalų perteklius kraujyje išlieka keletą valandų, dėl to kraujagyslės yra nuolat perpildytos jomis plukdomų riebalų.

10g riebalų, gautų su riebiu sūriu ar dešra turi beveik dukart daugiau kalorijų negu 100g angliavandenių, gautų su bulvėmis, duona ar vaisiais; Kasdien gaunant 10 – 200 kalorijų per daug, per metus kūno masė padidėja 1-2 kg. Mėsoje yra labai svarbių mitybinių elementų: baltymų, vitamino B12. Deja, mėsoje vis daugėja riebalų. Akmens amžiaus žmonių sumedžiotų gyvūnų mėsoje buvo 3 proc. riebalų, šiais laikais nejudraus, tvarte laikomo gyvulio mėsoje yra net 20-25 proc. riebalų. Tvarte auginamo galvijo mėsoje sočiųjų riebalų yra dukart daugiau, o nesočiųjų – net šešis kartus mažiau negu lau                                                                                              kinio žolėdžio mėsoje. Mėsos  visiškai atsisakyti nereikia, tik reikia ją vartoti saikingai 2- 3 kartus per savaitę, bet jokiu būdu ne kiekvieną dieną ir dar po du tris kartus Patartina raudoną mėsą keisti į baltą (vištiena, triušiena, kalakutiena).

Transformuoti riebalai, jų poveikis sveikatai

Reikėtų įsidėmėti transformuotų riebalų poveikį sveikatai. Augaliniai riebalai sukietėja keletą valandų kaitinant 150 – 240 laipsnių Celsijaus temperatūroje. Šio proceso metu susidaro naujos organizmui visiškai nepriimtinos riebalų molekulės, vadinamos transformuoti riebalai. Tokie riebalai ilgai nesensta, todėl jų dedama į įvairiausius gaminius: įvairius kepinius, tepamus kremus, gruzdintus patiekalus. Nustatyta, kad padidinus transformuotų riebalų vartojimą 2 proc., miokardo infarkto rizika padidėja 29 proc.

Omega -3 ir omega -6 riebiųjų rūgščių reikšmė

Gyvybei palaikyti būtinos 47 medžiagos: vitaminai, mineralai, mikroelementai, aminorūgštys ir dviejų rūšių riebalai. Omega – 3 ir omega – 6 riebiosios rūgštys yra gyvybiškai būtinos mūsų organizmui, šios rūgštys vadinamos nepakeičiamomis, organizmas pats jų nesintetina, todėl žmogus šių medžiagų turi gauti su maistu. . Omega – 3 ir omega – 6 riebiosios rūgštys sintetinamos tik augaluose: jų yra riešutuose, sėklose, javuose ir žaliose lapinėse daržovėse. Abiejų rūšių riebiosios rūgštys yra tarpusavyje konkuruojančios varžovės, dėl to yra labai svarbu su maistu gauti reikalingą abiejų riebiųjų rūgščių kiekį ir palaikyti tinkamiausią jų santykį. Šiais laikais omega-6 ir omega-3 riebiųjų rūgščių pusiausvyra žmogaus organizme yra sutrikusi ( suvartojama omega-6 ir omega -3 santykiu 20 :1), yra per mažai vartojama omega -3 riebiųjų rūgščių. Iš margarino, saulėgrąžų, sojų aliejaus bei kepiniuose esančio augalinio aliejaus omega-6 rūgščių gaunama 20 kartų daugiau nei omega-3, kurių yra žuvyse, žaliose lapinėse daržovėse ir riešutuose.

Rekomenduojama, kad abiejų riebiųjų rūgščių santykis turėtų būti bent 5:1; Tai reiškia, kad rekomenduojama vartoti mažiau augalinių aliejų, kuriuose gausu omega -6 riebiųjų rūgščių, be to reikėtų valgyti daugiau riešutų ir sėmenų. Patariama vartoti sėmenų, rapsų, alyvuogių aliejų, nes juose yra daug vertingų omega-3 riebiųjų rūgščių. Riebiose jūros žuvyse, graikiniuose riešutuose, rapsų, sėmenų aliejuje yra omega-3 riebiųjų rūgščių, todėl šių produktų reikėtų vartoti daug daugiau nei margarino ar saulėgrąžų aliejaus, kuriame yra omega-6 riebiųjų rūgščių. Kuo nepalankesnis omega -6 ir omega -3 santykis tuo didesnė miokardo infarkto tikimybė.

Kodėl alyvuogių aliejus toks svarbus žmogaus organizmui?

Patariama naudoti nerafinuotą, šalto spaudimo alyvuogių aliejų, nes jame yra daug įvairių augalinių medžiagų. Iš riebių alyvmedžio vaisių aliejų galima išspausti beveik „šaltai“. Šiam procesui nereikia cheminių tirpiklių, šiek tiek šilumos išsiskiria tik spaudimo proceso metu. Alyvuogių aliejus turi antioksidacinį poveikį.

Norint išgauti aliejų iš kitokių sėklų, pvz., saulėgrąžų, reikia didesnės spaudimo jėgos ir cheminių tirpiklių. Spaudimo proceso metu išsiskiria šiluma, nuo kurios suyra kai kurios aliejuje esančios augalinės medžiagos, be to, oksiduojasi ir apkarsta nesočiosios riebiosios rūgštys. Išspaustą aliejų tenka rafinuoti, tai yra pašalinti apkartusius riebalus ir kitas prastą skonį suteikiančias medžiagas.

Riešutų vertė

Rekomenduočiau daugiau valgyti riešutų. Riešutuose daugiausiai iš visų produktų yra mononesočiųjų riebiųjų rūgščių, gausu vitamino E ir kitų augalinių medžiagų, kurios nesočiuose riebaluose saugo nuo oksidacijos. Todėl užkandžiam reikėtų rekomenduoti valgyti ne maisto produktus, kuriuose gausu angliavandenių nes cukraus koncentracija kraujyje didėja nuo greitai skaidomų angliavandenių, kurių gausu baltoje duonoje, įvairiuose užkandžiuose. Šie angliavandeniai labai greitai patenka į kraują, o iš ten insulinas juos gabena į ląsteles, be to, angliavandenių perteklius virsta riebalais ir kaupiasi organizme. Geriausias užkandis – riešutai.

Riešutuose esantys fitosterinai, fenoliai, vitaminas E, selenas, cinkas, varis, folio rūgštis, B grupės vitaminai, baltymas argininas, mono ir polinesočiosios riebiosios rūgštys pasižymi ypač teigiamu poveikiu širdies ir kraujagyslių sistemos būklei, šį teiginį patvirtina daugelis mokslinių tyrimų rezultatų. Riešutai turi būti kokybiški. Geriausiai pirkti neišlukštentus riešutus. Išlukštenti riešutai turi būti laikomi sandariai šaldytuve, nes polinesočiosios riebiosios rūgštys labai greitai oksiduojasi veikiamos šviesos ir šilumos. Riešutų galiojimo laikas yra 12 mėnesių. Susmulkintus riešutus būtina suvartoti iš karto. Riešutai neturi būti kartūs. Jei jie apkarto, vadinasi, oksidavosi riešutuose esantys riebalai. Apkartusius riebalus vartoti maistui yra nesveika.

Įdomiausia tai, jog žmonės stengiasi vartoti kuo mažiau riebalų, tačiau vis tiek tunka ir vis dažniau suserga įvairiomis ligomis, kurios atsiranda dėl žalingo riebalų poveikio. Tačiau svarbiausia to priežastis yra ne suvartojamų riebalų kiekis, bet riebalų rūšių pasirinkimas. Visuomenėje augaliniai riebalai dažnai vadinami "geraisiais", o gyvūniniai "blogaisiais". Nesupraskime neteisingai, nes „blogų“ riebalų vardu vadinami riebalai tampa blogais tik tuo atveju, kai jų suvartojamas netinkamas kiekis, priešingu atveju, jie yra neatsiejami nuo darnios organizmo veiklos, stiprios sveikatos ir geros savijautos.

 

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė Aida Butkienė

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Budrio g. 7, Kėdainių m., Kėdainių miesto sen., Kėdainių r. sav., LT-57164
Savivaldybės biudžetinė įstaiga. Įmonės kodas: 300630016
Tel./Faks.: (8 347) 57 186, el.p.:kedainiai.biuras@yahoo.com

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre.

2008-2014 m.