1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
  • Konsultacijos
  • Patirtis
  • Sveikata

Aktualu

  • NEMOKAMAS SILANTAVIMAS – EFEKTYVI APSAUGA NUO DANTŲ ĖDUONIES

    silantavimas 1

    Ligonių kasos:

    2019-05-14

    Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) primena, kad tėvai, auginantys vaikus nuo 6 iki 14 metų, kviečiami pasinaudoti nemokama savo atžalų nuolatinių krūminių dantų silantavimo paslauga. Visos išlaidos už dantų silantavimą bus padengtos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF).

     

    Lietuvoje atliktų tyrimų duomenimis, daugiau kaip 90 proc. šešiamečių dantys jau yra pažeisti ėduonies (karieso), todėl vienas efektyviausių būdų išsaugoti sveikus nuolatinius krūminius dantis – jų silantavimas. Nemokama, iš PSDF lėšų kompensuojama vaikų nuolatinių krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis paslauga, Lietuvoje teikiama jau penkiolikti metai. Tėvai, norintys nemokamai silantuoti vaikų nuolatinius krūminius dantis, turi kreiptis į savo polikliniką arba odontologijos kliniką, kurios yra sudariusios sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK). Jei ši paslauga teikiama įstaigoje, kuri nėra sudariusi sutarties su TLK, teks mokėti patiems. 

     

    Silantai – dantų ėduonies (karieso) profilaktikai skirta medžiaga. Tai skysta plombinė medžiaga, kuria užpildomos nuolatinių krūminių dantų vagos, kad į jas nepatektų ėduonį sukeliančios bakterijos. Silantais dengiami tik sveiki nuolatiniai krūminiai dantys. Jei dantis jau pažeistas ėduonies, teks jį gydyti ir plombuoti.

     

    „Dantų padengimas silantais – tik keliolika minučių trunkanti, neskausminga procedūra, kurios metu nenaudojami grąžtai, – sako VLK paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus vyriausioji specialistė Jurgita Grigarienė. – Dažniausiai silantavimo kartoti nereikia, bet jei ši medžiaga iškrenta, nemokama procedūra atliekama dar kartą".

     

    Pasak VLK specialistės, pas gydytoją odontologą arba burnos higienistą reikės apsilankyti kelis kartus, kol visi nuolatiniai krūminiai dantys bus padengti apsaugine medžiaga. Iš pradžių, silantais padengiami pirmieji išdygę krūminiai dantys, o vėlesnių apsilankymų metu – kiti. Apsilankymo pas gydytoją odontologą metu gali būti atliekamas vieno danties, dviejų, trijų ar keturių nuolatinių krūminių dantų silantavimas.

     

    Kasmet suteikiama virš 50 tūkst. vaikų krūminių dantų dengimo silantinėmis medžiagomis paslaugų. Pernai vaikų krūminių dantų dengimui silantinėmis medžiagomis iš PSDF buvo skirta kiek daugiau nei pusė milijono eurų.

     

  • SAUGOK GYVYBES

    Penktoji saugaus eismo savaite

    2019 m. gegužės 6–12 dienomis vyks penktoji Jungtinių Tautų saugaus eismo keliuose savaitė „Saugok gyvybes #SpeakUp“ (#prabilk), kurios tikslas – ryžtingai atstovauti saugumui keliuose visame pasaulyje siekiant įgyvendinti tvaraus vystymosi tikslus ir kitas saugumo keliuose strategijas. Šių metų šūkis „#SpeakUp“ (#prabilk). Tai reiškia, kad kiekvienas iš mūsų galės identifikuoti su kelių saugumu susijusią problemą savo aplinkoje, ja pasidalinti ir taip būti išgirstas.
    Todėl šią savaitę, 2019 m. gegužės 6–12 dienomis, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras (toliau − SMLPC) kviečia visus Lietuvos įvairaus amžiaus žmones dalyvauti iniciatyvos #SpeakUp (#prabilk) nuotraukų konkurse. Tai labai paprasta – tereikia nufotografuoti su kelių saugumu susijusią problemą.
    Nuotraukos turi atspindėti pastebėtą problemą, keliančią pavojų saugiam eismui Lietuvoje.
    Pvz.: „Vilniuje, Sugiharos gatvėje, dėl didelio parkuojamų automobilių kiekio šaligatviuose, didelio srauto žmonių, kertančių gatvę įvairiose vietose (pėsčiųjų perėjos yra toli, tik sankryžose), susiduriu su pavojumi: automobilių greitis važiuojant gatve didelis, matomumas prastas. Kadangi šalia yra darželis ir mokykla, iškyla didelis pavojus vaikų saugumui. Todėl reikėtų įrengti papildomą pėsčiųjų perėją arba greitį ribojančias priemones“.
    Siekiant, kad nuotraukose užfiksuota su eismo saugumu susijusi problema būtų aiškiai suprasta, prašome trumpai, 1–3 sakiniais, ją aprašyti. Nuotraukos gali būti kuriamos pasitelkiant įvairias technikas, gali būti spalvotos, nespalvotos, tonuotos ar su kitais efektais. Per iniciatyvą konkursui nufotografuotus kadrus su aprašais prašome kelti tik į šią SMLPC socialinio tinklo „Facebook“ paskyrą. Daugiau informacijos apie kriterijus – iniciatyvos #SpeakUp (#prabilk) nuotraukų konkurso nuostatuose: http://www.smlpc.lt/media/image/Naujienoms/2017%20metai/neinfekcines/INICIATYVOS_nuostatai_IK_w07.pdf

    Prizus ir lėšas prizams įsigyti skiria iniciatyvos organizatorius ir konkurso rėmėjai – Pasaulio sveikatos organizacijos atstovybė Lietuvoje ir Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.

  • IŠSITIRK KOKĮ VANDENĮ GERI!

    Nacionalinė visuomenės sveikatos priežiūros laboratorija (NVSPL) kviečia išsitirti šachtinių šulinių bei gręžinių vandenį pigiau!

     

     

    VANDENS MĖGINIUS PRIIMSIME:

     

    2019 m. gegužės 6 d. (nuo 09:30 iki 13:00 val.)

    NVSC prie SAM Kauno dep. Kėdainių skyriuje,

    Budrio g. 7, Kėdainiai

     

    Akcijos metu vandens tyrimų kaina:

     

    Nitritai + nitratai – 10 €

    Nitritai + nitratai + amonis + permanganato indeksas + savito elektrinio laidis – 25 €

     

    Vandens mėginį pristatyti švarioje 1,5 l talpos plastikinėje taroje.

     

    Šie tyrimai reglamentuojami pagal Lietuvos higienos normą HN 43:2005 „Šuliniai ir versmės: įrengimo ir priežiūros saugos sveikatai reikalavimai“

     

    Daugiau informacijos:
    www.nvspl.lt
    Tel.: 8 (37) 331699.

     

  • KAIP IŠVENGTI ERKIŲ PERNEŠAMŲ LIGŲ

    Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamentas primena, kad pasiskiepyti nuo erkinio encefalito galima bet kuriuo metų laiku, o tinkama apranga ir repelentai gali padėti išvengti erkių įsisiurbimo. Tačiau užsikrėsti erkiniu encefalitu galima ne tik įsisiurbus erkei, bet ir vartojant nevirintą, nepasterizuotą pieną ar jo produktus.

    Poilsiui gamtoje – saugi apranga.

    Rekomenduojama apranga apsauganti nuo erkių įsisiurbimo turėtų būti šviesios spalvos, kad matytųsi įsikibusios erkės. Būtinos ilgos rankovės su prigludusiais rankogaliais ir ilgos kelnės, kurių galai sukišti į kojines.

    Rekomenduojama kas kelias valandas apsižiūrėti aprangą ir nurinkti erkes. Grįžus iš gamtos, rekomenduojama persirengti ir dar kartą apsižiūrėti. Dėvėtus rūbus rekomenduojama išskalbti arba pakabinti lauke, kad prikibusios erkės neliktų kambaryje.

    Svarbu nepamiršti ir repelentų, kurie turi būti naudojami ant rūbų neuždengtos odos ir išpurškiant rūbus.

  • SKIEPIJIMAI VEIKIA: MES KARTU ESAME APSAUGOTI NUO UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ

    Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Kauno departamentas kviečia balandžio 22–28 d. paminėti Pasaulinę imunizacijos savaitę, kurios pagrindinis tikslas – skatinti vakcinų vartojimą, siekiant nuo užkrečiamųjų ligų apsaugoti bet kokio amžiaus asmenis. Skiepijimai kasmet išsaugo milijonus gyvybių ir plačiai pripažįstama kaip sėkmingiausia ir ekonomiškai efektyviausia sveikatos intervencija.

    Būtina užtikrinti dideles skiepijimų apimtis

    Skiepai apsaugo nuo susirgimų, neįgalumo ir mirties nuo vakcinomis valdomų užkrečiamųjų ligų (gimdos kaklelio vėžio, tymų, plaučių uždegimo, difterijos, stabligės ir kt.). Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) rekomenduoja išlaikyti ne mažesnes kaip 90 proc. vaikų skiepijimo apimtis visoje Lietuvoje ir kiekvienoje savivaldybėje, o nuo tymų ir raudonukės – ne mažesnes kaip 95 proc. Deja, jeigu vaikų skiepijimų apimtys yra žemesnės, mūsų nebesaugo kolektyvinis imunitetas.

    Vakcinacija svarbi visų amžiaus grupių asmenims

    Pasaulinės imunizacijos savaitės proga rekomenduojame kartu savo šeimos gydytoju įvertinti savo imunizacijos būklę ir persirgtas skiepais valdomas ligas. Taip pat rekomenduojama pasitikslinti, nuo kurių užkrečiamųjų ligų galima pasiskiepyti valstybės biudžeto lėšomis ir kada paskutinį kartą skiepijotės. Nors PSO rekomenduoja skiepus visų amžiaus grupių asmenims, mes raginame atkreipti dėmesį į vaikų skiepijimų būklę. Jeigu paaiškės, kad vaikas dar nepaskiepytas nuo visų ligų, nuo kurių jam priklauso pagal Lietuvos Respublikos vaikų profilaktinių skiepijimų kalendorių, šeimos gydytojas jam sudarys individualų skiepijimų planą ir kartu su tėveliais pasirinktu laiku, jį paskiepys. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad kasmet atsiranda naujų galimybių apsaugoti savo vaikus juos paskiepijus nuo užkrečiamųjų ligų.

    Pasiskiepykime ne vien tam, kad patys nesirgtume. Skiepais galime apsaugoti ir kitus, kurie dar per jauni skiepams, kurie negali būti paskiepyti, arba tuos, kurių vakcinos neapsaugo.

     

    Parengta pagal:

    https://www.who.int/campaigns/world-immunization-week/world-immunization-week-2019

     

    Kontaktai žiniasklaidai

    Kristina Mikalauskienė

    Tel.: (8 37) 33 16 84, 8 676 53401

    El. p. kristina.mikalauskiene@nvsc.lt">kristina.mikalauskiene@nvsc.lt

     

     

     

SUMUŠTINIS GALI BŪTI SVEIKATAI PALANKUS UŽKANDIS?

Atnaujinta Ketvirtadienis, 14 Vasaris 2019 16:37

Spausdinti

 suktinukai su morkomis SP_2

Ar sumuštinis gali būti sveikatai palankus užkandis? Anot sveikos mitybos specialistės, el. knygos šeimos mitybos gidas autorės Ramintos Bogušienės – taip, jei jis pagamintas iš kokybiškų, mūsų kūnui naudingų ir tinkamų produktų. Specialistė dalijasi patarimais apie tai, kaip teisingai pasirinkti duoną ir ką ant jos tepti bei dėti.

Kokią duoną ar batoną rinktis?

 „Gaminant sumuštinius reikėtų rinktis ekologišką, viso grūdo duoną ar batoną be pridėtinių mielių. Sudėtyje turėtų būti didžiausias viso grūdo miltų kiekis, tuo tarpu druskos – iki 1 g, cukrų – iki 5 g, skaidulinių medžiagų – daugiau nei 6 gramai šimte gramų duonos“, – sako VšĮ „Sveikatai palankus“ vadovė Raminta Bogušienė.

Anot specialistės, renkantis ekologišką duoną užtikrinama, kad ji pagaminta iš grūdų, užaugintų be sintetinių, organizmą neigiamai veikiančių chemikalų. Tuo tarpu, ekspertės teigimu, atsisakyti mielinės duonos nėra būtina, išskyrus tuos atvejus, kuomet susiduriama su nemaloniai pojūčiais – padidėjusiu rūgštingumu, pilvo pūtimu ar tiesiog norint sumažinti kūno svorį.

„Mielės yra gyvas organizmas, kurios patekusios į mūsų kūną gali užimti gerųjų bakterijų vietą. Vis tik negalima teigti, kad mielinė duona organizmui yra žalinga, tačiau jos tikrai reikėtų atsisakyti pajutus su ja siejamus nemalonius pojūčius ar valgant miltinių mielinių gaminių nesaikingai“, – sako R. Bogušienė.

Renkantis duoną parduotuvėje, R. Bogušienė pataria atkreipti dėmesį į viso grūdo procentinę dalį kepinyje.

„Renkantis iš viso grūdo miltų iškeptą duoną, geriausia, kad ji būtų ruginė. Taip pat, jei galima pasirinkti iš gaminių, kuriuose yra tarp 30 proc. ar 60 proc. viso grūdo, geriau rinktis, kur jo yra daugiau“, – sako R. Bogušienė.

 Specialistė pažymi, kad esant glitimo netoleravimui ar alergijai, organizmui netinkama bus net ir viso grūdo kvietinių, ruginių ar spelta kviečių duona.

„Alergiškiems žmonėms reikėtų ieškoti sveikų duonos alternatyvų. Tai galėtų būti kukurūzų ar grikių trapučiai, ryžių duoniukai ir panašūs, kokybiški produktai.“, – sako el. šeimos mitybos knygos autorė R. Bogušienė.

R. Bogušienė pabrėžia, kad sveikam žmogui trapučiai ar duoniukai įprastos duonos – neatstos, bet gali būti kaip alternatyva. Tik nepamirškime, kad trapučiai aukšto glikeminio indekso ir traškaus skonio, kas suteikia mažesnį sotumo jausmą ir galima suvalgyti daugiau nei reikia organizmui.

Sveikatai palankių sumuštinių idėjos

„Žinoma duona sudaro tik pusę mūsų sumuštinio. Viso grūdo, ekologiška duona su rūkytos dešros griežinėliais nebus sveikatai palankus pasirinkimas. Labai svarbu teisingai pasirinkti su kuo tą duoną ar batoną valgome“, – sako R. Bogušienė.

Sveikiems sumuštiniams gaminti specialistė rekomenduoja rinktis daržoves, pieno produktus ir t.t. Idealu – ekologiškus.

Anot mitybos ekspertės, pagal norą sumuštinius galima keisti ir suvožtiniais ar tortilijomis, tačiau svarbu prisiminti, kad užtepėlių ar sviesto sluoksnis turėtų būti plonas, o tai kas jį dengia – tik vertingos ir organizmui palankios maisto medžiagos.

„Sumuštinius galima gardinti įvairiomis, sveikatai palankiomis užtepėlėmis iš avinžirnių, avokadų, burokėlių ar keptų daržovių“, – sako R. Bogušienė.

 Sveikos mitybos specialistė R. Bogušienė pateikia keletą sveikatai palankių sumuštinių receptų idėjų. Gaminant juos galima improvizuoti – papildyti ar pakeisti kitais šeimos mėgstamais, sveikatai naudingais produktais, ruošti kaip suvožtinius ar viso grūdo tortilijos suktinukus.

Viso grūdo duona arba tortilijos suktinukas:

  • su varškės užtepėle, pomidoru, salotomis;
  • su žolelių sviestu, ridikėliais, agurkais ir salotomis;
  • su raugintu, pjaustytu agurku;
  • su smulkiai sutrintu avokadu, pagardintu pipirais ir citrina;
  • su sūriu, špinatais, pomidorais;
  • su virtu kiaušiniu, daržovėmis;
  • su sviestu, varškės sūriu, špinatais;
  • su sviestu, ridikėliais, svogūnų laiškais;
  • varškės sūriu, rukola;
  • su silke/ sūdyta lašiša/ virta mėsa, daržovėmis.

 

Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Budrio g. 7, Kėdainių m., Kėdainių miesto sen., Kėdainių r. sav., LT-57164
Savivaldybės biudžetinė įstaiga. Įmonės kodas: 300630016
Tel./Faks.: (8 347) 57 186, el.p.:kedainiai.biuras@yahoo.com

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre.

2008-2014 m.