1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer>
  • Konsultacijos
  • Patirtis
  • Sveikata

Aktualu

  • SUMUŠTINIS GALI BŪTI SVEIKATAI PALANKUS UŽKANDIS?

     suktinukai su morkomis SP_2

    Ar sumuštinis gali būti sveikatai palankus užkandis? Anot sveikos mitybos specialistės, el. knygos šeimos mitybos gidas autorės Ramintos Bogušienės – taip, jei jis pagamintas iš kokybiškų, mūsų kūnui naudingų ir tinkamų produktų. Specialistė dalijasi patarimais apie tai, kaip teisingai pasirinkti duoną ir ką ant jos tepti bei dėti.

    Kokią duoną ar batoną rinktis?

     „Gaminant sumuštinius reikėtų rinktis ekologišką, viso grūdo duoną ar batoną be pridėtinių mielių. Sudėtyje turėtų būti didžiausias viso grūdo miltų kiekis, tuo tarpu druskos – iki 1 g, cukrų – iki 5 g, skaidulinių medžiagų – daugiau nei 6 gramai šimte gramų duonos“, – sako VšĮ „Sveikatai palankus“ vadovė Raminta Bogušienė.

    Anot specialistės, renkantis ekologišką duoną užtikrinama, kad ji pagaminta iš grūdų, užaugintų be sintetinių, organizmą neigiamai veikiančių chemikalų. Tuo tarpu, ekspertės teigimu, atsisakyti mielinės duonos nėra būtina, išskyrus tuos atvejus, kuomet susiduriama su nemaloniai pojūčiais – padidėjusiu rūgštingumu, pilvo pūtimu ar tiesiog norint sumažinti kūno svorį.

    „Mielės yra gyvas organizmas, kurios patekusios į mūsų kūną gali užimti gerųjų bakterijų vietą. Vis tik negalima teigti, kad mielinė duona organizmui yra žalinga, tačiau jos tikrai reikėtų atsisakyti pajutus su ja siejamus nemalonius pojūčius ar valgant miltinių mielinių gaminių nesaikingai“, – sako R. Bogušienė.

    Renkantis duoną parduotuvėje, R. Bogušienė pataria atkreipti dėmesį į viso grūdo procentinę dalį kepinyje.

    „Renkantis iš viso grūdo miltų iškeptą duoną, geriausia, kad ji būtų ruginė. Taip pat, jei galima pasirinkti iš gaminių, kuriuose yra tarp 30 proc. ar 60 proc. viso grūdo, geriau rinktis, kur jo yra daugiau“, – sako R. Bogušienė.

     Specialistė pažymi, kad esant glitimo netoleravimui ar alergijai, organizmui netinkama bus net ir viso grūdo kvietinių, ruginių ar spelta kviečių duona.

    „Alergiškiems žmonėms reikėtų ieškoti sveikų duonos alternatyvų. Tai galėtų būti kukurūzų ar grikių trapučiai, ryžių duoniukai ir panašūs, kokybiški produktai.“, – sako el. šeimos mitybos knygos autorė R. Bogušienė.

    R. Bogušienė pabrėžia, kad sveikam žmogui trapučiai ar duoniukai įprastos duonos – neatstos, bet gali būti kaip alternatyva. Tik nepamirškime, kad trapučiai aukšto glikeminio indekso ir traškaus skonio, kas suteikia mažesnį sotumo jausmą ir galima suvalgyti daugiau nei reikia organizmui.

    Sveikatai palankių sumuštinių idėjos

    „Žinoma duona sudaro tik pusę mūsų sumuštinio. Viso grūdo, ekologiška duona su rūkytos dešros griežinėliais nebus sveikatai palankus pasirinkimas. Labai svarbu teisingai pasirinkti su kuo tą duoną ar batoną valgome“, – sako R. Bogušienė.

    Sveikiems sumuštiniams gaminti specialistė rekomenduoja rinktis daržoves, pieno produktus ir t.t. Idealu – ekologiškus.

    Anot mitybos ekspertės, pagal norą sumuštinius galima keisti ir suvožtiniais ar tortilijomis, tačiau svarbu prisiminti, kad užtepėlių ar sviesto sluoksnis turėtų būti plonas, o tai kas jį dengia – tik vertingos ir organizmui palankios maisto medžiagos.

    „Sumuštinius galima gardinti įvairiomis, sveikatai palankiomis užtepėlėmis iš avinžirnių, avokadų, burokėlių ar keptų daržovių“, – sako R. Bogušienė.

     Sveikos mitybos specialistė R. Bogušienė pateikia keletą sveikatai palankių sumuštinių receptų idėjų. Gaminant juos galima improvizuoti – papildyti ar pakeisti kitais šeimos mėgstamais, sveikatai naudingais produktais, ruošti kaip suvožtinius ar viso grūdo tortilijos suktinukus.

    Viso grūdo duona arba tortilijos suktinukas:

    • su varškės užtepėle, pomidoru, salotomis;
    • su žolelių sviestu, ridikėliais, agurkais ir salotomis;
    • su raugintu, pjaustytu agurku;
    • su smulkiai sutrintu avokadu, pagardintu pipirais ir citrina;
    • su sūriu, špinatais, pomidorais;
    • su virtu kiaušiniu, daržovėmis;
    • su sviestu, varškės sūriu, špinatais;
    • su sviestu, ridikėliais, svogūnų laiškais;
    • varškės sūriu, rukola;
    • su silke/ sūdyta lašiša/ virta mėsa, daržovėmis.

     

  • SERGANČIŲJŲ TYMAIS DAUGĖJA: KAS SAUGŪS, O KAM REIKĖTŲ SUSIRŪPINTI?

     

    Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC) Kauno departamento specialistai informuoja, kad 2018 m. lapkričio mėnesį Visagine registruotas tymų protrūkis, kuris 2019 m. jau išplito daugelyje apskričių. Lietuvoje per 2018 m. registruota 30 susirgimo atvejų. 2019 m. tymų skaičius toliau didėja.

    Kauno apskrityje 9 asmenims tymų diagnozė jau patvirtinta, apie 30 asmenų tiriama. Tymų diagnozė patvirtinta 6 suaugusiesiems ir trims 11 mėn., 1 m. ir 4 m. amžiaus vaikams. Atliekant tymų židinių epidemiologinę diagnostiką nustatyta, kad serga neskiepyti vaikai ir suaugusieji, kurių skiepijimų būklė dažniausiai nežinoma.

    Kauno apskrityje skiepijimai nuo tymų nesiekia rekomenduojamo 95 proc. lygio, todėl rizika tolimesniam tymų plitimui yra didelė.

    Kiekviena šalis, kurios skiepijimo nuo tymų apimtys nesiekia 95 proc., yra rizikinga, mat specifinio gydymo nuo tymų nėra, o geriausiai apsaugo vakcinavimas.

                   Tymų vakcina pasaulyje skiepijama jau daugiau nei 40 metų. Tai gyvų susilpnintų virusų vakcina, skiepijama antraisiais gyvenimo metais. Kad susidarytų ilgalaikis imunitetas ir imuninės atminties mechanizmai, tymų vakciną būtina įskiepyti bent du kartus. Lietuvoje vaikai pagal profilaktinių skiepų kalendorių yra skiepijami 15-16 mėn. ir 6-7 m. amžiaus. Skiepijama kombinuota tymų-epideminio parotito-raudonukės (MMR) vakcina. Jeigu suaugęs asmuo neskiepytas, nesirgęs arba skiepytas tik viena vakcinos doze, jam rekomenduojama pasiskiepyti viena MMR vakcinos doze. Lietuvoje nuo tymų pradėta skiepyti 1964 metais.

  • ŠV. VALENTINO DIENOS INFORMACINĮ LANGELIS

    Šv. Valentino dienos informacinį langelį rasite čia

  • Kas yra tymai?

    Atsisųsti 

  • NUO SKARLATINOS SAUGO RANKŲ HIGIENA IR KOSĖJIMO BEI ČIAUDĖJIMO ETIKETAS

    Atsisiųsti  Nuo skarlatinos saugo rankų higiena ir kosėjimo bei čiaudėjimo etiketas

KODĖL SVARBU ŽINOTI, KIEK SVERIA KUPRINĖ?

 Jolantos TAMAŠAUSKIENĖS straipsnis publikuotas, Kėdainių rajono laikraštyje „Kėdainių garsas“

  

2011-10-07 Prieš kelias dienas Visuomenės sveikatos biuro specialistės susumavo akcijos ,,Kiek sveria pradinuko kuprinė?“ rezultatus. Palyginus su praėjusiais metais, pradinukų kuprinės yra lengvesnės ir kokybiškesnės. Plačiau apie akcijos apibendrinimus ir išvadas kalbėjomės su Kėdainių rajono savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro direktore Danguole AVIŽIUVIENE bei vaikų ir jaunimo sveikatos priežiūros specialistė Aida BUTKIENĖ.

Skaityti daugiau...

KODĖL SVARBU ŽINOTI, KIEK SVERIA KUPRINĖ?

Irminos Valantonytės straipsnis publikuotas Kėdainių rajono laikraštyje „Rinkos aikštė“, 2011- 10- 06

 

Rugsėjo 19 – 23 dienomis visoje Lietuvoje vyko kuprinių svėrimo akcija. Mūsų rajono mokyklų visuomenės sveikatos priežiūros specialistai iš viso apsilankė 174 klasėse (iš jų 168 pradinėse) ir pasvėrė 2282 kuprines.

Sunkesnės – pirmokėlių kuprinės

Dotnuvos pagrindinės mokyklos ir Akademijos mokyklos – darželio „Kaštonas“ visuomenės sveikatos specialistė Milda Lukošiūtė pasvėrė 112 kuprinių, iš jų 21 (tai yra 19 proc.) svėrė per daug „Pirmiausia pastebėjau, kad optimalų svorį šiek tiek viršija pirmokų kuprinės. Vaikai prisikrauna žaisliukų, be to, tėveliai nuperka kartoninių segtuvų, kurie ir be sąsiuvinių yra sunkūs. Pabandėme pasverti be segtuvų – kuprinės buvo daug lengvesnės“, – pasakojo specialistė.

Taip pat ji atkreipė dėmesį į tai, kad tėveliai vaikams nuperka per sunkias kuprines, kurios tuščios sveria net daugiau kaip kilogramą. Pagal rekomendacijas, tuščia pradinuko kuprinė turėtų sverti ne daugiau kaip 700 gramų, vyresniojo amžiaus mokinių – iki kilogramo.

Optimalus pilnos kuprinės svoris turėtų sudaryti ne daugiau kaip 10 procentų mokinio kūno svorio, o didžiausias pilnos kuprinės svoris neturi viršyti 15 procentų. Tad jeigu jūsų pirmokas ar antrokas sveria 32 kg, būtų idealu, kad pilna jo kuprinė svertų ne daugiau kaip 3,2 kg.

Pasak M. Lukošiūtės, taip pat labai svarbu, kad mokinys teisingai nešiotų kuprinę – diržus užsidėtų ant abiejų pečių, diržai turi būti nei per daug laisvi, nei per daug suveržti, o kuprinės apačia turi būti ties vaiko liemeniu. „Ir jokiu būdu nepamirškite prie kuprinės prikabinti atšvaito“, – apie vaikų saugumą priminė pašnekovė.

Nepamiršo ir vyresniųjų

Kuprinių svėrimo akcijos duomenis savivaldybės Visuomenės sveikatos biuras žada išanalizuoti ir pateikti spalio viduryje.

„Kadangi mokinių kuprines svėrėme ir pernai, galėsime palyginti rezultatus. Pavyzdžiui, pernai paaiškėjo, kad kaimo mokinių kuprinės lengvesnės negu miesto vaikų, įdomu, kaip bus šiais metais“, – sako biuro direktorė Danguolė Avižiuvienė.

Per šią akciją bandoma didinti ir tėvų informuotumą: kiekvieno vaiko tėveliams išdalintos atmintinės, kuriose surašytos rekomendacijos, vaiko svoris, realus ir optimalus kuprinės svoris.

Mūsų rajone kuprinės pasvertos 39 mokyklose ir mokyklose – darželiuose, tai yra, visur, kur yra pradinukų. Taip pat norėta pažiūrėti, ar ši problema aktuali ir vyresniems mokiniams, tad pasvertos ir šešių Šviesiosios gimnazijos klasių mokinių kuprinės.

„Ankstyvoji prevencija labai svarbi tolesnei vaiko sveikatai. Per sunki, netaisyklingai nešiojama kuprinė lemia ydingą laikyseną, o po to seka ir stuburo iškrypimai“.Džiugu, kad gavę individualią informaciją apie kuprinės svorį, tėveliai jau sureagavo, atkreipė dėmesį į kuprinės turinį, kiti jau nupirko lengvesnes kuprines savo vaikučiams“ – atkreipia dėmesį D. Avižiuvienė.

 

/M. Lukošiūtės nuotrauka/ Akademijos mokyklos – darželio „Kaštonas“ pradinukai aktyviai dalyvavo pamokėlėje apie kuprines.

 

KĖDAINIEČIŲ SĖKMĖ

Rugpjūčio 11 d. Jonavoje vyko baigiamasis akcijos „Kai mūsų širdys plaka išvien" renginys. Akcijos tikslas - didinti vaikų užimtumą bei skatinti jų fizinį aktyvumą per vasaros atostogas. Akcijos iniciatoriai Sveikatos apsaugos ministerija, Lietuvos Respublikos Seimo Narkomanijos ir alkoholizmo prevencijos komisija, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Kūno kultūros ir sporto departamentas, Krašto apsaugos ministerija bei Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos.
Savivaldybių visuomenės sveikatos biurai organizavo pirmuosius atrankinius etapus rajonuose. Savivaldybių visuomenės sveikatos biurai nuo š.m. liepos 20 d. iki rugpjūčio 10 d. organizavo gatvės krepšinio varžybas, kuriose dalyvavo per 5000 vaikų ir paauglių. Rajonų ir miestų varžybų nugalėtojai - per 300 vaikų ir paauglių - dalyvavo finaliniame renginyje Jonavoje.

Finalinis akcijos „Kai mūsų širdys plaka išvien" renginys prasidėjo spalvinga ir įspūdinga dalyvių eisena nuo Jonavos miesto stadiono iki Kūno kultūros ir sporto centro, kuriame ir vyko krepšinio turnyras.

Krepšinio turnyre 3x3, Kėdainius atstovavo dvi komandos: 7-12 m. amžiaus grupėje ,,Gintarėliai", vyresniųjų 13-16 m. grupėje -,,Statybininkai . Kėdainiečiai puikiai žaidė, labai stengėsi ir abi komandos pateko į finalą. Jaunesniųjų grupė, kurią atstovavo Laisvydas Karvelis, Karolis Zabutka, Paulius Markevičius, Rytis Dambrauskas, iškovojo pirmąją vietą, vyresnieji -Regimantas Miniotas, Einoras Stankus, Gytis Gedeika, Erikas Žirlys buvo antri.

Visi varžybų dalyviai turėjo galimybę puikiai praleisti laiką nuotykių parke „Lokės pėda", kur stebėjo Kunigaikščio Vaidoto tiesioginės paramos logistikos bataliono prisistatymą, valgė kareiviškos košės.

Finalinio renginio dalyviai buvo apdovanoti Sveikatos apsaugos ministerijos įsteigtais prizais - krepšinio kamuoliais, vardiniais pažymėjimais, kuriuos įteikė Sveikatos apsaugos viceministras Audrius Klišonis ir kiti svečiai .

Tokios akcijos padeda visiems suprasti judėjimo, fizinio aktyvumo svarbą sveikatai. Šias dvi vasaros atostogų savaites vaikai labai noriai treniravosi ir žaidė populiariausią Lietuvoje žaidimą krepšinį. Žinoma, būtų puiku, jeigu į tokias akcijas ir renginius įsitrauktų kuo daugiau dalyvių.  




















Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro direktorė Danguolė Avižiuvienė

 

KĖDAINIŲ MIESTO ŠVENTĖ

2011 m. rugpjūčio 4 dieną Kėdainiuose vyko miesto šventė prie kurios organizavimo prisidėjo Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, miesto parke konsultavo sveikatos išsaugojimo  klausimais, matavo KMI, konsultavo, kaip kiekvienam pasiskaičiuoti individualų energinį maistinių medžiagų poreikį per parą, dalyviai galėjo išbandyti taiklumą, visi norintieji su profesionaliu instruktoriumi išbandė Šiaurietišką ėjimą. Buvo galima išbandyti naujas laisvalaikio formas: naujoviškas riedlentes, kroketą, petankę.

Vakare 18 val. vyko krepšinio turnyras 3x3 ,,Kai mūsų širdys plaka išvien". Šiame turnyre dalyvavo rekordinis komandų skaičius - iš viso 44. Visiems dalyviams buvo įteikti marškinėliai, nugalėtojai apdovanoti medaliais ir padėkomis.

Visi dalyvavę renginyje patyrė daug teigiamų emocijų, turiningai ir sveikai praleido laiką, turėjo galimybę pabendrauti.  

 Akimirkos iš Kėdainių rajono miesto šventės















 





Biuro direktorė Danguolė Avižiuvienė


 

IŠBANDYK...PATIRK...PAILSĖK...

2011 m. liepos 11 - 15 dienomis Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro specialistai vykdė mini stovyklėlę "Išbandyk...patirk...pailsėk"  Kėdainių specialiojoje internatinėje mokykloje. 
Akimirkos iš stovyklėlės:



 










 
Kėdainių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Budrio g. 7, Kėdainių m., Kėdainių miesto sen., Kėdainių r. sav., LT-57164
Savivaldybės biudžetinė įstaiga. Įmonės kodas: 300630016
Tel./Faks.: (8 347) 57 186, el.p.:kedainiai.biuras@yahoo.com

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre.

2008-2014 m.